אבי לוי - עורך דין לגירושין ודיני משפחה

לאדם אין נכס חשוב יותר מהמשפחה, העיסוק בדיני משפחה מחייב רגישות והבנה רחבה יותר מכל עיסוק משפטי אחר. מעבר למורכבות הרגשית הרבה, עורך דין משפחה נדרש להיות בעל סובלנות רבה, יכולת אישית גבוהה ואפילו ידע והבנה סוציולוגית ופסיכולוגית על מנת לתת מענה אישי ומשפטי מתאים בהתאמה למקרה. לכן ישנה חשיבות עליונה בבחירת עורך דין נכון לדיני משפחה שיינהל עבורך את הליך הגירושין באופן דיסקרטי, יעיל, נכון ומהיר.
הנני בעל ניסיון רב שנים כעורך דין המלווה הליכי גירושין במודיעין והסביבה. אשמח לעמוד לשירותך ולהעניק לך שירות משפטי מקצועי, איכותי, עם אווירה משפחתית על הצד הטוב ביותר. 
לקריאה נוספת אודותיי לחצו כאן.

לקבלת יעוץ ראשוני בדיני גירושין מעו״ד אבי לוי - ללא עלות וללא התחייבות צלצלו 052-2353449 או השאירו פרטים מטה ואחזור אליכם

הקודם
הבא

גירושין

״הגירושין יכולים להיות מהלך משפטי מורכב אשר חשוב לתכנן ולפעול בהתאם. על פי רוב וכמו בסוגיות אחרות בדיני המשפחה, ייעוץ משפטי נכון הינו הכרחי לניהול וסיום המחלוקת. שכן, מדובר בסוגיות מורכבות ופרטניות ואין כמעט “שחור ולבן” בנושא זה.״

כותב: עו״ד אבי לוי

פתח דבר

הליך הגירושין הינו הליך מורכב אשר מחייב לדעת כיצד לנהל אותו בסבלנות, ברגישות במהירות ובמינימום נזקים אישיים, נפשיים וכלכליים.
בישראל בית הדין הרבני הוא המוסמך לפסוק בתביעות גירושין – גיטין, שכן, הדין בישראל הוא על פי דין תורה. כאשר קיימת הסכמה אין צורך בעילת גירושין והבעל מתיר לאישה את גיטה. כאשר אין הסכמה בין הצדדים הצדדים, הצד התובע את הגט צריך להוכיח כי קיימת אחת או יותר מעילות הגירושין על פי הדין העברי, המצדיקות מתן פסק דין המחייב את הצדדים להתגרש.

גבר המגיש את תביעת הגירושין ללא עילת גירושין לבית הדין הרבני, ייתכן ויחויב בתשלום הכתובה כאשר קיימת עילה לגירושין, בית הדין הרבני בדרך כלל יפתור אותו מחובה זו, כך גם כאשר אישה תובעת את גיטה, היינו, ככל שיש לה עילה, בדרך כלל היא תקבל את כתובתה ובמידה ולא תוכח עילתה, יכול בית הדין לקבוע כי היא תאלץ לוותר על הכתובה. כשבית הדין פוסק על חיוב במתן גט ומי מהצדדים מסרב לתת גט, הסירוב יכול להוביל לסנקציות אשר יוטלו על הצד אשר מסרב לקיים את החיוב.

בחירת עורך דין לגירושין

בחירת עורך דין להליך גירושים שייצג אותך הינו  עניין  וחשוב ומהותי. הליך הגירושין הוא אחד ההליכים  החשובים בסוג הסכסוכים שאדם חובה  ומנהל בחייו. הסכסוך משפיעה כמעט בכל תחום של חיי האדם בהווה ובעתיד בהיבטים  אישיים רגשיים משפחתיים  וכלכליים. 

בנוסף, הליך הגירושין מערב גם הבט רגשי אינטימי וגם במישורים משפטיים מקיפים ומורכבים. חשוב שמי שיטפל בך וילווה  אותך בהליך שבדרך כלל נמשך חודשים ואפילו שנים יהיה אדם שיוכל להיות אתך ולעזור לך בכל הצרכים בכל עת, לכן מדובר בהקמת מערכת יחסים קרובה ורגישה וחשוב למצוא ולשכור את שירותי האדם המתאים לך ולמקרה.

מחפשים עו״ד לגירושין באזור מודיעין?

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים או צלצלו 052-2353449

הליך הגירושין בקצרה

גירושין הם הסיום הפורמלי של קשר נישואים בין שני בני זוג. קודם לגירושין קורה שבני הזוג חדלים לגור יחד, ולמעשה חדלים לתפקד כזוג נשוי (מצב הקרוי פרוד), אך הגירושין הם האקט הפורמלי המסיים את הנישואים. זכויות שמעניקה המדינה לאנשים שאינם נשואין ניתנות לעיתים גם לבני זוג נשואים החיים בנפרד, גם ללא גירושין, אך לאקט הגירושים משמעות כבדת משקל מבחינות שונות. במדינות שבהן אסורה ביגמיה, רק לאחר הגירושין רשאי בן הזוג להינשא לאחר.

לרוב גירושין כרוכים בהסדר פירוק שיתוף כלכלי ולעיתים קרובות גם בהסדר משמורת ומזונות לגבי ילדים משותפים. הסדרים אלו, כמו כל הסדרי פירוק שיתוף, יכולים להיכפות על ידי בתי דין או להתבצע בהסכמת הצדדים, לעיתים עוד בהסכם טרום נישואים, אולם המדינה מותירה לעצמה את הקביעה הסופית בכל הקשור לגירושין והורות לאחר גירושין או פרידה, והסכמים לגביהם כפופים לאישור בתי משפט או  בתי הדין המוסמכים.

תחומים נוספים בגירושין

כשבני זוג עם ילדים נקלעים למשבר זוגי, הרגשות העוינים שצפים, עלולים להביא אותם להשתמש בילדים כנשק להשגת יתרונות במאבקם האישי. במקרים כאלה כדאי שההורים יעצרו רגע וישאלו את עצמם איך לחלוק את האחריות והטיפול בילדים, באופן כזה ששניהם יישארו חלק משמעותי בחייהם.

בתי הדין פוסקים על פי דין תורה ובהתאם להוראות חוק המופנות אל בתי הדין. בחוקי מדינת ישראל ניתנת לבתי הדין הרבניים סמכות שיפוט בלעדית בנושאי הנישואין והגירושין של יהודים וסמכויות בענייני המעמד האישי.

חלוקת רכוש בגירושין יכולה להיות מהלך משפטי מורכב אשר חשוב לתכנן ולפעול בהתאם. על פי רוב וכמו בסוגיות אחרות בדיני המשפחה, ייעוץ משפטי נכון הינו הכרחי לניהול וסיום המחלוקת. שכן, מדובר בסוגיות מורכבות ופרטניות ואין כמעט “שחור ולבן” בנושא זה.

בישראל, מתרחשים מידי שנה אלפי מקרי אלימות פיסית ונפשית כאחד. ברובם המכריע של המקרים מכוונת האלימות מצד גברים נגד נשים, אך ישנם מקרים של אלימות נגד גברים ואלימות נגד ילדים. חוק למניעת אלימות המשפחה, התשנ”א-1991 (להלן: “החוק”) מעניק הגנה לנפגע האלימות באמצעות צווים אשר ימנעו מהתוקף להמשיך ולפגוע בבן משפחתו.

גירושין לפי הדתות השונות בארץ

ביהדות נעשים הגירושין בכך שהבעל נותן לאשה גט. ביהדות התלמודית הייתה דרך לגבר לגרש את האישה בעל כורחה, אולם, בעקבות תקנות חרם דרבנו גרשום שעשה רבנו גרשום מאור הגולה, ונתקבל בכל עם ישראל, כבר למעלה מאלף שנה שאסור לגרש אישה בעל כורחה וכן אסור לקחת אישה שנייה טרם הגירושים מהאישה הראשונה.

בדת היהודית, לא רק שאסור לאשה נשואה ולגבר שאינו בעלה לקיים יחסי מין, אלא שצאצאי יחסים אלו הם ממזרים. אדם שבן או בת זוגו מסרב להתגרש ממנו קרוי מסורב גט. במידה והבעל נעלם או טס לחו”ל טרם נתינת הגט האישה מוגדרת עגונה. 

בשפות המשמשות את יהודי אתיופיה – אמהרית, טיגראינית ובעבר גם קווארה וכיילה – נפוץ הביטוי “איהיל ווהאצ’ין אלקוואל” (“מזוננו ומימינו אזלו” בתרגום מילולי לעברית), המרמז בלשון נקייה כי יסודות הזוגיות נמוגו ובני הזוג מבקשים להתגרש. המזון מסמל את הקשר הגופני בין בני הזוג והמים מסמלים את הקשר הרגשי ביניהם.

הדת הקתולית אינה מאפשרת לבני זוג להתגרש. בעקבות זאת, במדינות קתוליות רבות לא הייתה אפשרות חוקית להתגרש. אולם מדינות קתוליות רבות שינו את החוקים שלהם ואפשרו לזוגות להתגרש, בניגוד לדת הקתולית באירלנד חוקק חוק הגירושין בשנת 1996. בשנת 2005 חוקק בצ’ילה חוק המאפשר גירושין לבני זוג אשר חיו בנפרד במשך יותר משנה, בשנת 2011 לאחר משאל עם הותרו הגירושין במלטה ובכך נותרו קריית הוותיקן והפיליפינים כמדינות היחידות אשר בהן אין תוקף חוקי לגירושין.

החוק האסלאמי הנהוג בנושא גירושין שונה מאוד בין הפלגים האסלאמיים השונים. באסלאם הסוני והשיעי, הזכות להחליט על גירושין שמורה לגבר בתחילה, אם אין שום חלק בנושא מתוך הסכם הנישואין הקובע אחרת. נשים יכולות לבקש גירושין רק מול בית משפט מוסלמי על ידי שכנוע הקאדי, השופט הדתי להעניק להן גירושין. בדרך כלל כאשר הבעל מבקש להתגרש האישה הגרושה שומרת לעצמה את הנדוניה שהביא הבעל וגם את כל הרכוש שהיה רשום בהסכם הנישואין. האישה גם תקבל לידיה את התינוק אם הוא נזקק להנקה עד שהשגחתו של הילד תיושב על ידי בני הזוג או בית המשפט. זכויות הנשים בנושא הגירושין לעיתים מוגבלות בצורה קיצונית בהשוואה לגברים. בעוד שגברים יכולים להתגרש בקלות, נשים נתקלות במכשולים חוקיים וכלכליים. לדוגמה, בתימן נשים יכולות לבקש גירושין רק אם הגבר אינו יכול לתמוך בהן כלכלית, בעוד שגבר יכול להתגרש מאשתו אם הוא מכריז ‘אני מתגרש ממך’. אם בני הזוג התגרשו והתחתנו פעם נוספת וכך הלאה, בפעם הרביעית אסור להם להתחתן. חוק זה נועד להרתיע גברים מלצאת בהכרזות חפוזות ולהיות עדינים וסבלניים כלפי נשותיהם.

סוגי גירושין

תהליך הגירושין לעיתים יכולים להימשך חודשים ואף שנים, הגט אינו מתקבל עד שבית הדין סמוך ובטוח כי הילדים מוגנים באופן מתאים. במידה ונמצא כי ההורים אינם מתאימים להמשיך בחזקת הילד, בית המשפט מעבירו לאפוטרופסות צד שלישי, כמו משפחת אומנה.

גירושין אמוציונליים – תקופה בה מתגלים קונפליקטים בין בני הזוג, בין אם קונפליקט גלוי או סמוי או קונפליקט תמידי או זמני המפלג את המשפחה לשתי מחנות.

גירושין פורמליים – תקופה לאחר תהליך הגירושין בו אחד מההורים אינו עוד בבית ומתקיים תהליך של נישואין שניים והורה חורג חדש בבית. תקופה זו עלולה להשפיע על הילד.

גירושין בישראל

במדינת ישראל, הדיון בהתרת קשר הנישואים ובהגדרת היחס לילדים שנולדו במסגרת הנישואים מתקיים בבית דין דתי על פי דתם של בני הזוג או בבית המשפט לענייני משפחה. אם בני הזוג שניהם יהודים בית הדין הדתי הוא בית הדין הרבני. את הדיון בחלוקת הרכוש המשותף ניתן לעשות בבית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה.

ישנן צורות רבות של גירושים בהסכמה, ללא מעורבות בית משפט, המרכזיות בהן הן “גירושים בשיתוף פעולה” ו”גישור בגירושים”, הליך “גירושים בשיתוף פעולה” נעשה על ידי צוות מומחים מתחומי המשפט וכן מומחים בתחומים מקצועיים בהתאם לצורך. הליך “גישור בגירושים” נעשה על ידי איש מקצוע ניטרלי שמסייע לבני הזוג להגיע להסכמות.

היקף הגירושין בישראל גדל משנה לשנה, ממוצע הגירושים בשנה עומד על 16,000 מתגרשים וגילם הממוצע עמד על 38 שנה. קיימות גם סטטיסטיקות אחרות המראות ששיעור הגירושין הכולל בישראל עומד על (בערך) בין 26%-27%, בהשוואה ל-35% במדינות האיחוד האירופי. מחקרים שונים העלו כי בישראל חלה עליה בבחירת בני זוג על בסיס השכלה ולא על בסיס דתי, אתני ולאומי, וכי חלה עליה באי יציבות הנישואים ועליה בשיעורי הגירושים.

חוק המהו“ת (מידע הכרות ותאום) התקבל כהוראת שעה בדצמבר 2016. החוק אושר בכנסת ללא מתנגדים או נמנעים ונכנס לתוקף ביולי 2016 לתקופה של שלוש שנים. מטרת החוק לסייע לבני זוג ולהורים וילדיהם ליישב סכסוך משפחתי בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של כל ילדה וילד.

החוק נשען על תפיסה ”משפטיפולית“, הרואה חשיבות בקיומה של מערכת טיפולית לצד המערכת המשפטית ובשיתוף פעולה עמה, לצורך ניהול מיטבי של הסכסוך המשפחתי. חוק המהו“ת קובע שבסכסוכים משפחתיים, במקום הגשת תביעה לערכאה שיפוטית, מוגשת תחילה ”בקשה ליישוב סכסוך“ מבלי שמפורטים נושאי הסכסוך או הטענות כנגד הצד השני לסכסוך.

הערכאה השיפוטית מזמנת את הצדדים למפגש מהו“ת ראשון ביחידת הסיוע השייכת לה. יחידת הסיוע מקיימת עד ארבעה מפגשי מהו“ת עם הצדדים, במטרה לתת לצדדים מידע רלוונטי ליישוב הסכסוך, לערוך היכרות ראשונית עם המשפחה כדי להמליץ לצדדים על דרך מתאימה עבורם לניהול הסכסוך, ולצורך תיאום המשך ניהול הסכסוך במשפחה. רק לאחר מפגשי המהו“ת ביחידות הסיוע, הצדדים יכולים להחליט אם להגיש תביעה לערכאה שיפוטית, או ליישב את הסכסוך בהסכמה בכלים שאינם משפטיים-אדברסריים. החוק קובע שכל פגישות המהו“ת יתקיימו בתוך 45 ימים מיום הגשת הבקשה ליישוב סכסוך עם אפשרות להארכת התקופה ב-15 ימים. בתום עשרה ימים מיום פגישת המהו“ת האחרונה, על הצדדים להודיע ליחידת הסיוע אם הם מעוניינים להמשיך בהליך חלופי ליישוב הסכסוך או לפנות להליך של הכרעה שיפוטית. עד חקיקת חוק המהו“ת בישראל, המדינה לא חייבה את הצדדים המבקשים לפתוח בתביעה בעניין משפחתי, בכל הליך מקדים שהוא. בתוך כך, לפני כניסת החוק לתוקף, כמעט כל המשפחות שפנו לערכאה משפטית בשל סכסוך משפחתי, פתחו בהליך משפטי של תביעה. רק במקרים נדירים (6%), הגישו משפחות ”בקשה ליישוב סכסוך“ בערכאה המשפטית, אשר הובילה להליך לא אדברסרי של יישוב סכסוך ביחידות הסיוע. מכאן, שחוק המהו“ת מייצג הרחבה מסוימת של מעורבות מדינת ישראל בניהול הסכסוך המשפחתי. עם זאת, בשונה ממדינות אחרות במערב, אשר מחייבות את הצדדים לעבור גישור לפני ההליך המשפטי, מפגשי המהו“ת אינם מהווים תהליך של גישור וחוק המהו“ת אינו מחייב את הצדדים לנהל את הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט.

מחפשים עו״ד מנוסה בגירושין ?

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים או צלצלו 052-2353449

קביעת החזקה על הילדים

המודל הליגאלי-משפטי

עד תחילת המאה ה-18 העיקרון היה שעל ההורה האב להחליט לטובת הילד, ובמקרה של גירושין הילד עובר לחזקת האב. מתחילת המאה ה-18 הוחל חוק לפיו הילד עובר לחזקת אמו במקרה של פרידה, אלא אם מדובר במקרים חריגים. יש הטוענים, שהדבר ביטא את המעבר מחברה חקלאית פטריארכלית לחברה עירונית תעשייתית, אשר חיזק את הרעיון, שעל הגבר לצאת לעבודה ועל האם לגדל את הילדים.

בשנות ה-70 חלה מגמה שטענה כי הילד זקוק לאביו לא פחות משזקוק לאמו וכי קיימים אבות שילדיהם חשובים להם והפנויים מספיק לטפל בילדים כאמהות. עיקרון זכויות הילד ורצון הילד יהיו חלק משיקול דעת השופט את רצונו של הילד, בקובעו מי יהיה האפוטרופוס שלו לאחר הגירושים.

המודל הפסיכו-סוציאלי

עקרון ההורה: הגישה הפסיכולוגית טוענת כי ביכולתו של ההורה לספק את כלל צרכיו החומריים, הרגשיים, פסיכולוגיים, מילוליים, והאינדיבידואלים של הילד ולפעול לטובת הילד באופן רציף ומתמשך, גם במידה וההורים התגרשו, ומכאן ניתן להחליט מיהו ההורה שיוכל לספק לטובת הילד את כלל צרכים אלו. יש הטוענים כי הילד דרוש לשני הוריו במידה שווה ואף למשפחה הרחבה, זאת על-מנת לגבש זהות מינית, פיתוח מודל משפחתי (מהי המשפחה האידיאלית מבחינתו) וקשרים בין-דוריים. יש כאלו הפוסקים לטובת ההורה שיכול להעניק לילד רציפות במקום המגורים ובלימודים.

המודל ההלכתי

שיקולי בתי הדין ברבנות הולכים לטובת ההורה שיש לו יותר אמצעים, שאין לו מגבלות פיזיות או נפשיות, שנוטה להעדיף מוסדות חינוך דתיים, בעל התנהגות מוסרית בתחום המין, בעד הצד היהודי בגירושים במידה ואחד מבני הזוג היו גרים או נוכריים, והולכים לרעת מי שהאשמה בידו בעניין פירוק התא המשפחתי.

נישואים מחדש בין בני זוג גרושים

ביהדות, מחזיר גרושתו הוא מי שגירש את אשתו ולאחר מכן נושא אותה בשנית. אם בינתיים נישאה לאיש אחר, והתאלמנה או התגרשה ממנו – אסור לה לחזור לבעלה הראשון; אם טרם נישאה לאחר – היא רשאית להינשא בשנית לבעלה הראשון, אלא אם הוא כהן. פוסקי ההלכה נחלקו בשאלה האם יש מצווה ועדיפות מיוחדת בהחזרת גרושתו על פני נישואין לאשה אחרת.

פרשני המקרא מביאים כי טעם האיסור בתורה הוא כדי למנוע חילופי זוגות. המשפטן דניאל פרידמן משער שבשתי הדתות ( יהדות והאסלאם) נועדו כללים אלה להרתיע מפני גירושים חפוזים, אך מציין שהנימוק שניתן לכך במקרא (ספר דברים, פרק כ”ד, פסוק ד’) הוא קיום טומאה בדבר.

משמעות סכום הכתובה

בעבר הייתה חשיבות עצומה לסכום שנכתב בכתובה, אבל כיום אין כמעט משמעות לסכום זה, וגם אם החתן והכלה יגיעו חס וחלילה לגירושין, לסכום שנכתב בכתובה תהיה משמעות מועטה, משום שחכמי הראשונים קיבלו את שתי תקנותיו של רבנו גרשום מאור הגולה:
א) אסור לאדם לשאת שתי נשים.

ב) אסור לאדם לגרש את אשתו ללא הסכמתה.
תקנות אלו הפכו את הקערה על פיה. עד אז הכוח היה בידיו של הבעל, הוא היה יכול לגרש את אשתו ללא הסכמתה, ולכן היה צורך לדאוג לאישה, שאם יגרשנה, ישלם לה את הסכום הנקוב בכתובה. באותם הימים המשא ומתן על סכום הכתובה היה משמעותי ביותר, כי על ידי גובה הכתובה משפחת הכלה הבטיחה את עתידה, הן על ידי הרתעת הבעל מלגרש אותה בשרירות לב, והן למקרה שבכל זאת יחליט לגרשנה, שאז יצטרך לשלם לה סכום שיאפשר לה קיום סביר לאחר הגירושין.

אולם מעת שקבלו ישראל את תקנות רבנו גרשום, הבעל אינו יכול לגרש את אשתו ללא הסכמתה. וכל זמן שלא תסכים להתגרש, לא יוכל להתקשר עם אשה אחרת, הואיל ואסור לו להיות נשוי לשתי נשים, ולכן אף אם כתוב בכתובתה סכום זעום, כל זמן שלא תתרצה להתגרש, לא יוכל הבעל לנתק את קשריו עימה, וכך תוכל האישה לדרוש מבעלה את הסכום הסביר לדעתה תמורת הסכמתה לקבלת הגט.

כלומר, מקבלת התקנות של רבנו גרשום, הגירושין תלויים במשא ומתן שבין בני הזוג, ואם רצונו של הגבר לגרש את אשתו חזק מרצונה להתגרש, בדרך כלל יצטרך לשלם לה את מחיר הכתובה או יותר. ואם להפך, האישה רוצה להתגרש יותר מהאיש, מן הסתם תוותר לו על חלק מהכתובה ואולי אף תשלם לו על כך שיסכים להתגרש ממנה. במקרים נדירים מאוד, שהאישה בשום פנים לא מוכנה לקבל גט, ולדעת בית הדין המצב המשפחתי שביניהם מחייב גירושין, אם מאה רבנים יסכימו לזה, יתירו לבעל לשאת עוד אשה.

גם במקרה של פטירת הבעל אין משמעות לסכום שנכתב בכתובה, מפני שכבר שנים רבות שהמנהג הוא שהאיש והאישה שותפים בנכסיהם, וכך הוא גם החוק, וממילא בעת שהבעל נפטר האישה מקבלת לפחות מחצית מרכושם המשותף, שזה בדרך כלל יותר משווי הכתובה. ולכן כיום, אין סיבה שמשפחות החתן והכלה יתווכחו ביניהם על גובה סכום הכתובה. ורק במקרה שהחתן מציע סכום נמוך במיוחד, או שצד הכלה תובע סכום גבוה במיוחד, יש מקום לחשוש שסכומים אלו יהוו בסיס למשא ומתן במידה ויתגרשו, ולכן על הצד שכנגד לעמוד ולתבוע שסכום הכתובה יהיה סביר, כמקובל אצל רוב הזוגות במעמדם.

לא זו בלבד, אלא שמאז בדרך כלל הצד של הכלה היה צריך לשלם סכום גבוה יותר לחתונה, מפני שמשפחת החתן לא הייתה מוכנה שהחתן יקבל על עצמו לפרנס את אשתו ובנוסף לכך לא יוכל לגרשה ללא הסכמתה, וכך על פי דרישתה הסכום שבכתובה היה נמוך, וכנגדו משפחת הכלה הייתה צריכה לשלם סכומים גדולים עבור החתונה. וככל שהחתן היה יותר מוצלח וממשפחה יותר מבוססת, או שהתקופה הייתה יותר קשה מבחינה כלכלית, כך הצד של הכלה היה צריך לשלם יותר. עד שהגיע מצב שהורים עניים לא הצליחו לחתן את בנותיהם, והיה עליהם לחזר על הפתחים עבור ‘הכנסת כלה.

מחפשים עו״ד מנוסה בגירושין ?

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים או צלצלו 052-2353449

מזונות

מזונות הוא תשלום המושת על ידי בית המשפט המחייב אדם לשלם לבן משפחתו את הוצאות מחייתו. המזונות הנהוגים ביותר הם מזונות ילדים, המשולמים במשפחה שבה ההורים נפרדו, על ידי אחד מההורים (במסורות הדתיות הגבר) לבן הזוג האחר שהילדים נמצאים במשמורתו. מזונות נוספים משולמים במקרים מסוימים לבן זוג או לבגיר שאינו יכול לפרנס את עצמו.

מזונות לילדים יהודים

ענייני נישואים וגירושים מתנהלים בישראל לפי דתם של בני הזוג, ובהתאם לכך גירושים של יהודים נעשים לפי המשפט העברי, ושל מוסלמים לפי הדין המוסלמי.


החוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) התשי”ט-1959, קובע כי שני ההורים חייבים במזונות ילדיהם, ללא קשר למקום מגוריהם של הילדים, כל הורה על פי הכנסתו הכוללת מכל מקור שהוא. כלומר, היקף המזונות הוא נגזרת של השתכרותו של ההורה. אולם חוק זה, מעבר לכך שאינו מגדיר את אופן קביעת סכום המזונות, חל רק על אחוז קטן מאוכלוסיית ישראל הנחשבים חסרי דת. שאר האוכלוסייה כפופה בנושא המזונות לכללי הדת שאליה הם שייכים.

על-פי המשפט העברי כפי שהוא מיושם בבתי המשפט בישראל, על האב מוטלת החובה הבלעדית לזון את ילדיו עד גיל 15, גם אם שכרה של האם גבוה משלו וגם אם הוא חסר כל (מצד הדין האב מחויב במזונות ילדיו עד גיל 6, אלא שתקנות הרבנות הראשית משנת תש”ד הרחיבו את החובה שבדין עד גיל 15 מוטלת חובת המזונות גם על האם וגם על אב מדין צדקה, אולם בפועל בתי המשפט ממשיכים להשית את דיני המזונות על האב בלבד גם כשמדובר בילדים מעל גיל 15, ואף אינם נוהגים להפחית בדמי מזונות אלה, אף שבשלב זה מדובר בדיני מזונות מדין צדקה. קיימת בהלכה שיטה שוויונית יותר (שיטת הר”ן) לגבי חלוקת נטל מזונות ילדים בין הורים, אך היא כמעט ואיננה מוכרת, וממילא איננה מיושמת בבתי הדין ובבתי המשפט.

מאז כניסתו לתוקף של חוק יחסי ממון בין בני זוג תשל”ג-1973, מופעל עקרון איזון המשאבים, והרכוש המשותף מתחלק בין ההורים בצורה שווה, אלא אם כן נחתם הסכם ממון שקבע אחרת. חוק זה חל גם על בתי המשפט לענייני משפחה וגם על בתי הדין הרבניים. כדי להישפט על פי כללי ההלכה, השונים מחוק זה, שני בני הזוג צריכים לבקש זאת במפורש. אולם ההטמעה של מדיניות שוויונית לא התרחשה בחוק המזונות, וכך יוצא שבעוד הרכוש מתחלק באופן שווה בין ההורים, נותרו על כנם החיוב המוחלט המוטל על האב לזון את ילדיו והפטור המלא של האם מכך.
הדברים נוסחו בתמציתיות בדבריה של השופטת עדנה ארבל: “חובתו המוחלטת של האב לשאת בצרכים ההכרחיים של ילדיו הקטינים חלה בין אם המשמורת על הילדים נמסרה לאם, בין אם היא נמסרת לאב, ובין אם היא ניתנת במשותף לשני ההורים.” (השופטת עדנה ארבל, בע”מ 2561/08) חיובו הבלעדי של האב בדמי מזונות הילדים, ללא התחשבות במצבו הכלכלי וברמת מעורבותו ההורית, הביא לכך שאבות רבים לא היו מסוגלים לשלם את הסכומים שהושתו עליהם, פעמים רבות נפלה האחריות למזונות על המוסד לביטוח לאומי, שהעביר לאם סכומים חלקיים, ובנוסף גרם הדבר לריבוי התדיינויות משפטיות וסכסוכים בין ההורים. 


אחת הפסיקות המכוננות המביעות תמיכה באפליה המגדרית בישראל היא של השופטת יעל וילנר, שפסקה ב-2006 כי במקרים של משמורת משותפת יש להפחית את מזונות הילדים המושתים על האב באופן מינימלי, כך שהנטל הכלכלי הכולל המושת עליו יהיה גבוה יותר. כך כתבה בפסק: “איני רואה דופי בכך כי הנטל הכלכלי הכולל המוטל על האב בהסדרי משמורת משותפת, יהיה גבוה יותר לעומת דמי המזונות המוטלים עליו בהסדר משמורת בלעדית אצל האם, וזאת כאשר משקללים את דמי המזונות עם ההוצאות בהן האב נושא באופן ישיר”. פסיקה זו היא אחת הדוגמאות להתמודדות של מערכת המשפט עם האפליה המגדרית במזונות ילדים בדרך של תמיכה בה.

על מנת לתקן את האפליה המגדרית במצב הזה, הוקמה ב-5 ביוני 2005 ועדת שיפמן על ידי חיים רמון בעת שכיהן כשר המשפטים. ועדת שיפמן גיבשה נוסחה מתמטית המבוססת על שני מרכיבים עיקריים: הכנסות כל אחד מן ההורים, וחלוקת הזמנים המתקיימת בין ההורים, ובאמצעות כך ביקשה לפשט ולאחד את פסיקת מזונות בישראל, מתוך נקודת המוצא ששני ההורים צריכים לשאת באחריות משותפת לילדיהם, טיפולית וכלכלית. נכון ל-2017, המלצותיה עדיין לא הבשילו לכדי חקיקה.

 ערך מורחב – ועדת שיפמן

באוגוסט 2013 יצר השופט בבית המשפט לענייני משפחה, יהורם שקד, תקדים משפטי, כאשר פסק בתיק מזונות שבו התקיימה משמורת משותפת והכנסתה של האם הייתה שווה להכנסתו של האב ואף עלתה עליה, אין הצדקה לחיוב האב במזונות.[4] בדצמבר 2013, פסק השופט יעקב כהן פסיקה דומה, לפיה כאשר חולקים שני ההורים באופן מלא במשמורת ומשתכרים באופן דומה, אין סיבה לתשלום מזונות מצד אף אחד מההורים.[5] פסיקות אלו התבססו על מסקנות ועדת שיפמן ועל עקרון השוויון, והן מהוות תקדים.[6] ביולי 2017 פסק בית המשפט העליון שבמשמורת משותפת לילדים בגיל 6–15 חייבים שני ההורים במזונות הילדים באופן שוויוני, לפי יכולתם הכלכלית.[7] לאחר פסיקת העליון ישנה בוקה ומבלוקה בפסיקות הערכאות הנמוכות, כך שגם נכון להיום יש הבדלים ניכרים בפסיקות בתי המשפט בירושלים לעומת בתי המשפט בתל אביב.[8]

אף שהחובה למזונות היא כמעט מוחלטת, ילד עשוי לאבד את זכותו למזונות, או שמזונותיו יצומצמו, אם הוא מוכרז כילד “מורד”, קרי יחסו אל האב מזלזל, מעליב, תוקפני ולחלופין הוא מסרב להתראות עמו. בית המשפט יכריז על ילד כמורד רק אם השתכנע שלא נפל פגם בהתנהגות האב, כגון שהאב לא התנכר לילד תקופה ממושכת בעצמו, או לא נהג בו בכל דרך אחרת שהביאה את הילד להתייחס אליו באופן הזה, וכי האב עשה כל שביכולתו על מנת לפייס את הילד ולחדש את הקשר עמו. הכרזה על ילד כמורד היא נדירה ביותר, ולרוב יעדיף בית המשפט להפנות את הילד לטיפול לשיקום יחסיו עם האב. בית המשפט סירב להפעיל את עקרון הבן הסרבן על ילדה שאימה נתקה אותה לגמרי מאביה, בנימוק שהילדה אינה אשמה בנתק עם האב.

מזונות מעל גיל 18

החוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), 1959 קבע חובת מזונות כל עוד הילד הוא קטין, כלומר עד הגיעו לגיל 18. במדינת ישראל, אשר בה צעירים בגיל 18 מתגייסים לצבא ולפיכך אינם יכולים עדיין לפרנס את עצמם, נוצר צורך בהארכת תקופת החיוב. בתחילת העשור הראשון של המאה התקבלה פסיקה בבית המשפט העליון, שחייבה אבות בתשלום דמי מזונות לילדיהם עד תום שירותם הצבאי או הלאומי בסך של שליש מדמי המזונות המקוריים המיועדים לאותו ילד. פסיקה זו חלחלה לבתי המשפט לענייני משפחה, בתי הדין הרבניים ולהסכמי גירושים. בהמשך הורחבה ההלכה גם לילדים הלומדים בכיתות י”ג, י”ד, או למסלולי עתודה שונים.

משמורת משותפת ללא מזונות

במספר פסקי דין שניתנו בשנים האחרונות, קבע בית המשפט לענייני משפחה, כי עת שהאב והאם מרוויחים שכר זהה והילדים נמצאים במשמורת משותפת, יבוטל חיוב המזונות. כלומר כל אחד מן ההורים מספק את צורכי הילדים כאשר הם בחזקתו. במקרה שבו עולה הוצאה יוצאת דופן (טיפולים רפואיים או צורכי חינוך), הוצאה זו תתחלק בצורה שווה בין ההורים.

עד לפסיקת בג”ץ בתיק 919/15, לא היה מדובר בהלכה משפטית מחייבת, אולם ככל שהתקיים מצב זה של משמורת משותפת ניתן היה לטעון להוגנות בטענה לביטול חובת המזונות המוטלת על האב. בג”ץ 919/15, פסק בשנת 2017 כי במקרה של משמורת משותפת, וכאשר בני הזוג מרוויחים סכום דומה, אין חובת מזונות דווקא על האב.

מחפשים עו״ד מנוסה במזונות ?

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים או צלצלו 052-2353449

מזונות מהאם/האישה

כאמור, בניגוד לחובת המזונות המוחלטת החלה על האב בהלכה היהודית, חובת המזונות על האם היא מדין צדקה בלבד, כלומר חובה מופחתת, החלה רק אם יש לה די והותר לצרכיה שלה, והילדים אינם יכולים להתקיים ממקורות אחרים. לפי “שולחן ערוך” חובת מזונות מהאם קמה רק כשהאב נפטר או כשהוא חסר יכולת ואף קרובי האב עניים. אמנם על פי סעיף 3א לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות): “(א) אביו ואמו של קטין חייבים במזונותיו. (ב) בלי להתחשב בעובדה בידי מי מוחזק קטין יחולו המזונות על הוריו בשיעור יחסי להכנסותיהם מכל מקור שהוא, אולם על פי הפרשנות המקובלת, סעיף 3א לחוק המזונות חל על זוגות מעורבים בלבד ולא על בני זוג יהודים, שעליהם כאמור חל הדין הדתי. בפועל, בתי המשפט ממעטים לפסוק חובת מזונות לאם, וזאת אף כשהילד נמצא במשמורת בלעדית של האב, ואף אם קיימים פערי שכר משמעותיים לטובת האם, בשל הדין הדתי החל על יהודים

מזונות לילדים מוסלמים

הדין האישי שחל על מוסלמים בישראל הוא חוק המשפחה העות’מאני, משנת 1917, אשר בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, מקום שיש צורך בפרשנות או השלמה יש לפנות למקורות האסלאם בכל הקשור לדיני השריעה מאסכולה זו. בהתאם לדין זה, האדם מחויב במזונות עקב נישואין (בעל לאשתו) וקשרי דם (אב לבנו, בן לאביו וכדומה). מזונות ילדים לפי החוק השרעי, בניגוד למעגלי החיוב במשפט העברי, בדין המוסלמי החיוב הוא ייחודי לאב ואין כל חובה על האם להשתתף עם האב בתשלום מזונות ילדים. הדין השרעי אינו נוקב בגיל הקטין לגביו חלה חובת המזונות של האב, והמבחן במזונות קטין הוא מבחן הנזקקות בלבד. האב ימשיך לחוב במזונות קטין עד הגיעו לגיל שבו קטינים בגילו יכולים לעבוד ולהתפרנס. מקובל כי חובת האב היא עד לגיל 18 ואם הבן ממשיך ללמוד מעל גיל 18 ימשיך לזונו, עד לסיום לימודיו.

מזונות הקטינים- סעיף 3(א) לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), התשי”ט- 1959, קובע כי אדם חייב במזונות הילדים הקטינים שלו ושל בן זוגו, לפי הוראות הדין האישי החל עליו. בקרב המוסלמים הדין השרעי שעל פיו יש לאב חובת מזונות כלפי הקטין. החובה האבסולוטית של אב מוסלמי כלפי בנו מתייחסת ללבושו, מזונו, שיכונו ובריאותו, ואף השכלתו. ואולם הדין השרעי מתייחס באשר לקביעת שיעור המזונות גם לפוטנציאל ההשתכרות של האב. פסיקת מזונות בדין המוסלמי מורכבת משני תחומים – האחד, תחום פסיקת המינימום של דמי מזונות ללא צורך בהבאת ראיות מיוחדות. השני – פסיקת מזונות על פי פוטנציאל השתכרות. על פי הדין המוסלמי, יכולתו של אב ובעל לשאת במזונות אשתו וילדיו אינה נמדדת רק על פי הכנסתו בפועל אלא בהתאם לפוטנציאל השתכרותו.

הדין המוסלמי קובע כי אדם אשר איננו יכול לעבוד או להשתכר הוא אחד משני הבאים – לוקה במחלת נפש או מחלה הגורמת לאובדן מוחלט של כושר השתכרות, או מחוסר עבודה. יודגש, די בהיות האב בריא בגופו על מנת לאיין את טענתו כי הוא מחוסר עבודה. ההלכה הפסוקה קובעת כי אם עיסוקו של האב אינו מביא לו הכנסה מספקת, עליו לחפש תעסוקה אחרת שתאפשר לו קיום חובותיו כלפי הקטינים ולהתאמץ עד קצה גבול יכולתו (אף לעבוד כפועל פשוט) כל עוד לא הוכחו בפני בית המשפט נסיבות אובייקטיביות המונעות מהאב להשתכר, לא יוכל הוא להיתלות בטענות שונות כדי לפטור עצמו מחיובו לפרנסת ילדיו הקטינים.

לפי הדין השרעי, אישה זכאית למזונותיה בהתקיים התנאים הבאים: נישואין תקפים, האישה מקיימת את חובת “אלאחתבאס”- חובת האישה להקדיש עצמה לבעלה, כאשר קיומה של חובה זו מתאפשר אך ורק במגוריה עמו. חריג לכך מאפשר פסיקת מזונות לאישה מוסלמית שאינה מתגוררת עם בעלה, אם היא מוכיחה כי המניעה לקיום חובתה הוא בעטיו של הבעל ומטעמים מוצדקים.

גביית מזונות בין מדינות שונות(סמכות בין לאומית)

בהתאם ל”אמנה של ועידת האו”ם בדבר חיובי מזונות” (מכונה גם אמנת ניו יורק משנת 1956), שעליה חתומה גם מדינת ישראל, ניתן להגיש תביעת מזונות עבור ילדים החיים במדינה כנגד חייב במדינה אחרת, וכן ילדים החיים במדינה אחרת יכולים להגיש תביעת מזונות כנגד חייב המתגורר בישראל. בכל מקרה כזה זכאים הילדים לסיוע משפטי מהרשות המרכזית על פי האמנה, כשבישראל הגורם הרלוונטי הוא הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, אשר יגיש בשם הפונים הזרים בקשה לאכיפת פסק הדין הזר לבית המשפט לענייני משפחה בישראל, בהתאם לאמור בחוק לאכיפת פסק חוץ, תשי”ח-1958, או בהתאם לאמור בחוק ההוצאה לפועל, התשכ”ז-1967.

מחפשים ייעוץ משפטי?

עו״ד אבי לוי הינו מומחה בדיני משפחה, משרדו ממוקם במודיעין והוא נותן שירותים במכבים, רעות והסביבה עם דגש על מקצועיות רבה ואווירה אישית, משפחתית ומחבקת.
״במהלך השנים ליוויתי משפחות רבות ועזרתי להן לעבור את הקשיים בהצלחה ולמצוא פתרונות, אשמח לעזור גם לך״.


פרטים ליצירת קשר

30 שנות ניסיון בדיני משפחה

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני בדיני משפחה בחינם מעו״ד אבי לוי עוד היום, השאירו פרטים מטה

דילוג לתוכן