אבי לוי - עורך דין להסכמי ממון

לאדם אין נכס חשוב יותר מהמשפחה, העיסוק בדיני משפחה מחייב רגישות והבנה רחבה יותר מכל עיסוק משפטי אחר. מעבר למורכבות הרגשית הרבה, עורך דין משפחה העוסק בהסכמי ממון נדרש להיות בעל סובלנות רבה, יכולת אישית גבוהה ואפילו ידע והבנה סוציולוגית ופסיכולוגית. בכדי לתת מענה אישי ומשפטי מתאים בהתאמה למקרה. לכן קיימת חשיבות עליונה בבחירת עורך דין שייצג אותך בהסכם הממון באופן דיסקרטי, יעיל, נכון ומהיר.
הנני בעל ניסיון רב שנים כעורך דין להסכמי ממון במודיעין והסביבה. אשמח לעמוד לשירותך ולהעניק לך שירות משפטי מקצועי, איכותי, עם אווירה משפחתית על הצד הטוב ביותר. 
לקריאה נוספת אודותיי לחצו כאן.

לקבלת יעוץ ראשוני בהסכם ממון מעו״ד אבי לוי - ללא עלות צלצלו 052-2353449 או השאירו פרטים מטה ואחזור אליכם

הקודם
הבא

הסכם ממון

״במקרים מסוימים דווקא עריכת  ההסכם ממון  מונע מתחים ומחלוקות מיותרות. הסכם ממון  מסדיר עניינים רכושיים רלוונטיים, הוא יכול למנוע סכסוכים ולהקל על ניהול התא המשפחתי.״

כותב: עו״ד אבי לוי

הסכם ממון

הסכם ממון הוא אחד ההסכמים החשובים והרצויים  ביותר שאני ממליץ לבני זוג.  לפני החתונה או אחריה. ניתן  למעשה בהסכם אשר מאפשר לעגן במסגרתו שורה ארוכה של היבטים רכושיים, פיננסיים ועסקיים, וכן סוגיות נוספות כמו משמורת ועוד. ההסכם נערך בין בני הזוג והוא נכנס לתוקפו במידה והצדדים מחליטים להיפרד. הסכמי ממון מאפיינים לא רק זוגות נשואים אלא גם ובמיוחד בקרב זוגות אשר נמצאים בשלב טרום נישואין. כמו כן, ובניגוד לעבר, הסכמים אלה נכרתים כיום גם בין בני זוג צעירים וזה נכון בכל שלב של זוגיות. על פי רוב, הסכמי ממון כוללים את ההיבטים הבאים (כולם או מקצתם):

אופן חלקותו של הרכוש במועד הפרידה (למשל – נכסים משמעותיים כמו עסק, דירה ונכסים פיננסיים).

חלוקה ספציפית בנוגע לזכויות פנסיוניות וחסכונות.

התייחסות לירושות ומתנות. הסדרים פרטניים לגבי חובות עתידיים (לדוגמה – החלטה כי כל אחד מבני הזוג יהיה אחראי לחובותיו). אופן ומועד חלוקת רכוש.

סוגיות הנוגעות לילדים המשותפים מבחינת משמורת, הסדרי ראיה וכדומה. ( לא תמיד רלוונטי וחיוני)

רכוש או עסק שהיה קיים או שהצטבר לפני או תוך כדי הזוגיות/ הנישואין.

פרט חשוב– במקרים מסוימים דווקא עריכת  ההסכם ממון  מונע מתחים  ומחלוקות מיותרות. הסכם ממון  מסדיר עניינים רכושיים רלוונטיים, הוא יכול למנוע סכסוכים ולהקל על ניהול התא המשפחתי.

אישור הסכם ממון או ביטולו

היות והסכם ממון הינו הסכם בעל משמעות רבה בהיבט רכושי, פיננסי ועסקי,  והיות והוא טומן בחובו השלכות שיכולות להיות “מרחיקות לכת” (לגבי כל אחד מהצדדים מנסיבותיו הוא), החוק בישראל איננו מתיר את עריכתו כלאחר יד. החוק הרלוונטי כיום הוא חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל”ג-1973. כבר לאחר הסעיף הראשון בחוק זה, אשר מגדיר מהו הסכם ממון, המחוקק עיגן את החובה לאשר ולאמת את המסמך.

על פי סעיף 2 לחוק, הסכם ממון חייב לקבל את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית דין רבני. כמו כן, החוק קובע כי הערכאה המשפטית לא תאשר הסכם ממון זולת אם היא נוכחה לדעת שההסכם נעשה בהסכמה ( לא בהסכמה) חופשית, בהכרה מלאה והסתמכות על לשון החוק כמתחייב בכל חוזה. הסכם ממון בתנאים מסויימים יכול להיות מאושר גם על ידי נוטריון (הסכם ממון נוטריוני) ובמידה והוא הסכם לפני נישואין אפשר לאשרו מול רושם הנישואין.

בנוסף סעיף זה קובע, כי כשם שהאישור טמון בביקורת שיפוטית, כך גם כל ביטול או שינוי בהסכם כרוך בהליך זה. כאשר בני זוג מעוניינים לבטל או לעשות שינוי מהותי בהסכם הממון, עליהם לפנות בעניין לבית המשפט. יחד עם זאת הסכם ממון שלא קיבל  תוקף של פסק דין הינו הסכם חוזי לכל דבר אשר מחייב את הצדדים אשר חתומים על ההסכם ממון.

מחפשים עו״ד להסכם ממון במודיעין והסביבה?

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים או צלצלו 052-2353449

מתי ניתן לבטל הסכם ממון

ביטול של הסכם ממון, הינו בדרך כלל ביטול של פסק דין שכבר קיבל אישור של ערכאה משפטית במקרים שנחתם כפסק דין על ידי בית המשפט. קיימים גם מקרים שהסכם ממון לא נחתם כפסק דין בבית המשפט ההתייחסות אליהם כמו כל חוזה מחייב, ביטולו מצריך הסכמה בין בני הזוג או  בפניה לבית המשפט. לאור זאת ביטול של הסכם ממון הינו דבר מורכב וגם חריג מאוד. הסכם ממון מתבטל בכמה אפשרויות- בהסכמת החתומים על ההסכם, בפניה לבית המשפט לאור שינוי מהותי בנסיבות אשר מחייב להציג ראיות מהותיות, במקרה שלכתם מן העולם של אחד מן החתומים. לא מספיק בטעות שנובעת מחוסר תשומת לב או חוסר שביעות רצון. יש צורך להוכיח פגם משמעותי ברצון ובהסכם במקרה של שינוי מהותי.

תחומים נוספים בדיני המשפחה

הגירושין יכולים להיות מהלך משפטי מורכב אשר חשוב לתכנן ולפעול בהתאם. על פי רוב וכמו בסוגיות אחרות בדיני המשפחה, ייעוץ משפטי נכון הינו הכרחי לניהול וסיום המחלוקת. שכן, מדובר בסוגיות מורכבות ופרטניות ואין כמעט “שחור ולבן” בנושא זה.

נועד להסדיר את האופן שבו תיערך חלוקת הרכוש המשותף של בני הזוג, בעת פרידה או גירושין. בניגוד להסכמים אחרים, הסכם ממון הוא מעין “הסכם מגירה”. בני הזוג חותמים עליו
בשלב מסוים בחייהם ולמעשה “שוכחים” ממנו.

במסגרת הליך גירושין בני זוג צריכים להסדיר ביניהם מספר רב של נושאים אשר לא נדרשו להם במהלך החיי הנישואין. הליך גירושין יכול להסתיים בקלות, ובצורה נעימה ופשוטה בהרבה, גם ובעיקר באמצעות הידברות אשר תוביל להסכמות. את אותן ההסכמות חשוב לערוך בהסכם גירושין.

הסכם לחיים משותפים נועד לעגן ולקבוע את מערכת היחסים הזוגית של בני זוג אשר אינם מעוניינים או שאינם רשאים להינשא במדינת ישראל, “ידועים בציבור”. הסכם חיים משותפים הינו דומה להסכם הממון, למעשה נועד להסדיר ולקבוע את מערכת הזכויות והחובות בין בני הזוג.

 

״אין אדם יודע את יום מותו. אדם הרוצה לחלק את רכושו על פי רצונו ולא כפי שנקבע בחוק הירושה, תשכ”ה – 1965, חייב צוואה.״

במסגרת הליך גירושין בני זוג צריכים להסדיר ביניהם מספר רב של נושאים אשר לא נדרשו להם במהלך החיי הנישואין.
הליך גירושין יכול להסתיים בקלות, ובצורה נעימה ופשוטה בהרבה, גם ובעיקר באמצעות הידברות אשר תוביל להסכמות.
את אותן ההסכמות חשוב לערוך בהסכם גירושין.

החוק מאפשר לאדם לקבוע מה יעלה בגורלו בשעה שיסבול מאי כשירות, וכך הוא יכול למעשה למנוע מצב של ריצות אחרי בית משפט לצורך מינוי אפוטרופוס עבורו במקרה הצורך.

חלוקת רכוש בגירושין יכולה להיות מהלך משפטי מורכב אשר חשוב לתכנן ולפעול בהתאם. על פי רוב וכמו בסוגיות אחרות בדיני המשפחה, ייעוץ משפטי נכון הינו הכרחי לניהול וסיום המחלוקת. שכן, מדובר בסוגיות מורכבות ופרטניות ואין כמעט “שחור ולבן” בנושא זה.

מקרים שלעתים מאפשר ביטול הסכמי ממון

כמו כל חוזה כמפורט בדיני חוזים – הטעיה או כפייה : הסכם ממון שנערך תחת הטעיה או כפייה , הוא לא הסכם שנחתם מרצון תוך גמרות הדעת מרצונו החופשי של אחד הצדדים . זאת בדומה לכל הסכם בין שני צדדים כלומר, ככל שצד להסכם ממון מוכיח בדיעבד, באמצעות ראיות מוצקות כי הוא הוטעה במסגרת ההסכם, הרי שאז קיימת אפשרות להגיש בקשה לביטולו של ההסכם.

 הסכם ממון שמותיר צד אחד עם מיעוט ניכר של זכויות ממוניות, תוך שימוש בחוסר ידע או הבנה של הצד השני, הרי שגם אז הסכם הממון לא משקף רצון אמתי של בני הזוג. כך לדוגמא, כאשר הסכם ממון נערך עם צד שלא דובר את השפה או שלא באמת מבין את משמעות ההסכם, ובשים לב לכך שההסכם הוא גם מקפח ברמה קיצונית, הרי שאז עומדת לצד להסכם הממון זכות לעתור לביטולו.

כפייה: הסכם ממון שנערך תוך כפייה של צד אחד כמו כל הסכם אחר הינו הסכם פסול. מדובר בהסכם שנערך תוך איום, ולא מכוח רצון אמתי. כפייה יכולה להיערך באמצעים אלימים חלילה, אך כפייה במסגרת דיני החוזים יכולה גם להיות כפייה “איכותית”. כלומר, כפייה יכולה להיעשות גם בדרכים מנומסות. כך למשל, הסכם ממון שנערך בשל חשש מובנה שקיים אצל אחד מבני הזוג, או כתוצאה מסחיטה, הוא הסכם שנערך תחת כפייה. במקרים כאלו, גם כן ניתן לעתור לביטול ההסכם.

הערת אזהרה: כפי שתיארנו, ביטול של הסכם ממון הוא איננו עניין של מה בכך, לא כל מקרה או פגיעה קלה בזכות, מקימים בהכרח עילה לביטול ההסכם, וקל וחומר לא בהכרח יביאו לביטולו ע”י בית המשפט. לכן, חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין משפחה במקרים כאלו.

חשוב לציין – עמידה קפדנית על זכות, לא מהווה עילה לביטול ההסכם. כך לדוגמא, כאשר צד אחד מתעקש על זכויותיו ומביא לשיפור בתנאי ההסכם, לא מקימה עילה לביטול ההסכם, אלא בהתקיים עילה מהותית כפי שתואר. סוגיה נוספת, היא סוגיית השיהוי. כאשר אתם סבורים שקופחתם בהסכם הממון, או חלילה שעומדת לכם עילה לביטול ההסכם, ככל שתשתהו בהגשת בקשה לביטול ההסכם, כך בהתאם עילת הביטול העומדת לטובתכם, תיחלש. לכן, חשוב מאוד לפעול ביעילות ובזריזות במקרים כאלו.

 

סוף דבר

הכלל קובע, כי בהיעדר הסכם ממון, תיערך חלוקת רכוש  תוך ביצוע איזו משאבים שווה בין בני הזוג. והיה ובני הזוג מבקשים לחרוג מהתקנות ומחוק יחסי ממון, עליהם לערוך הסכם ממון. הסכם ממון הינו חוזה בין בני הזוג, אשר נועד להסדיר ביניהם ובהתאם לרצונם, את אופן חלוקת הרכוש המשותף שלהם, בעת פרידה או גירושין. הסכם ממון נושא בחובו מספר רב של יתרונות שבני הזוג מחליטים מראש על  אופן חלוקת הרכוש על מנת למנועה חילוקי דעות וסכסוכים מיותרים בעת הצורך. מומלץ לערוך הסכם ממון אצל עו”ד לענייני משפחה. ייעוץ משפטי פרטני המותאם לנסיבות ולבני הזוג, יוכל לעזור לבני הזוג ולמנוע סכסוכים מיותרים עתידיים.

מחפשים עורך דין מומחה להסכמי ממון במודיעין והסביבה?

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים או צלצלו 052-2353449

הסכם ממון על דירה

כאשר הקשר בין בני זוג  מתהדק חושבים או שעוברים  לגור ביחד יכול להיות גם שוקלים להתחתן קיימים גם מגוון שיקולים כלכליים ורכושיים שכדאי לקחת בחשבון. דירת המגורים שלכם, נכסים עסקים  שקיבלתם בירושה ואפילו בית שאתם כרגע גרים יחדו ושניכם משתתפים בעלות השיפוץ שלו. בנסיבות אלה או דומות  חשוב לעשות הסכם ממון על הרכוש/ דירה/ עסק,  הסכם זה יכלול את הדרך בה תרצו לחלק את הרכוש במידה ותיפרדו לאחר זמן.

חשיבות עריכת הסכם ממון על רכוש/דירה גם אם אתם רק גרים ביחד

זוגות שגרים ביחד לאורך תקופה וחולקים יחד חשבונות ובהוצאות הבית, עשויים להיחשב כידועים בציבור. אחרי עשור או שניים במקרה של פרוד חלק מהחוקים הנוגעים לזוגות נשואים עשויים להיות רלוונטיים גם לגביכם. לכן, אם יש דירה שנמצאת כרגע על שם שניכם או על שם אחד מכם, אם תנסחו הסכם ממון על דירה תוכלו לוודא כי בן הזוג לא יוכל לטעון לזכות בנכס שלא השקיע בו.

הסכם ממון על דירה בין זוגות נשואים

הסכם ממון על דירה חשוב במקרה של ידועים בציבור קל וחומר הוא יהיה משמעותי במקרה של זוגות נישואין. במהלך תהליך הגירושין כיום, הרכוש מתחלק על פי עקרון “איזון המשאבים”. אם יש בידכם כמה דירות, למשל, בית המשפט עשוי לחלק את ערכן ביניכם, לחייב אתכם למכור חלק מהדירות או להחליט כי מחציתן שייך לבן זוג אחד ומחציתן לשני. אם עבדתם קשה לאורך כל השנים וקניתם את הדירות מכספכם האישי ללא חתימה על הסכם ממון על דירה יתכן ותחושו מתוסכלים מאד לאבד את עמל ידיכם. הסכם ממון על דירה יכול לשמור לא רק על זכויות בעל הדירה  בנכס אלא גם על זכויות הילדים שלכם בהתאמה לרצונכם.

הסכם ממון על דירה/רכוש וצוואה הדדית

כאשר בני זוג נשואים או חיים יחדיו בזוגיות מרצונם החופשי, צריך לתכנן מצב שבו אחד מהם הולך לעולמו וברצונך לדאוג  לצרכיו של בן הזוג השורד עד יום מותו מחד, תוך שאתם מבטיחים את זכויותיהם של ילדיכם על הדירה  המשותפת לאחר מותו בעתיד מאידך. במצב כזה, חשוב שיהיה לכם לא רק הסכם ממון על דירה אלא גם צוואה. היות ולא ניתן לדעת בוודאות במידה ששניכם בריאים, מי ילך לעולמו קודם. לכן, נהוג לחתום על מסמך שנקרא “צוואה הדדית”. מסמך זה, מסדיר את יעודה של הדירה לאחר מותכם – קודם לבעלות בן הזוג ואחר כך לחלוקה בין הילדים לפי רצונכם. עו”ד אשר עורך עבורכם הסכם ממון על דירה/ רכוש יוכל כמובן לסייע גם בניסוח צוואה מתאימה.

הסכם ממון על דירה: איך משכנעים את בן הזוג לחתום עליו?

בדרך כלל אנחנו עשויים לחוש חוסר נוחות לבקש מבן הזוג לחתום על הסכם ממון על דירה/רכוש. מטבע הדברים רוצים להרגיש שאנחנו נמצאים  בקשר לא ממניעים כספיים או חומריים. מצד שני, אם אתם חותמים על הסכם ממון על דירה/רכוש רק לאחר שאתם כבר נשואים וקרוב למועד הפרוד/ הגירושין, בית המשפט עשוי לראות חתימה על הסכם ממון על דירה/רכוש בשלב זה נועדה על מנת לנשל את בן זוגכם מבעלות על הדירה בה התגוררתם במשך שנים.

חשוב כבר בתקופה שלפני הנישואין לדאוג להיבט הכלכלי בקשר ולחתום על הסכם ממון על דירה. ניסוח הסכם ממון על דירה ניתן לבצע מראש עם עורך דין ולאחר מכן לדבר בנועם עם בן הזוג ולהסביר לו כי חשוב לכם מאד להתחיל את הקשר “בצורה נקייה” ללא שיקולים פיננסיים. אם אתם מרגישים כי אתם צריכים לשכנע את בן הזוג לחתום על הסכם ממון על דירה, דעו כי הדבר עשוי להוביל למחלוקת זמנית, אך לחסוך לכם מאבקים ארוכים ומתישים בבית המשפט במקרה שהקשר עולה על שרטון. הסכם ממון על דירה הוא הדרך הטובה להבטיח את זכויותיכם.

במקרה ורוצים למכור את הדירה

כאשר אתם עורכים הסכם ממון על דירה אינכם מחויבים לשמור בעלות עליה לכל תקופת הקשר. תוכלו בעתיד למכור את הדירה ואפילו לקנות חדשה ואז לחתום הסכם ממון על דירה אחרת. חשוב לזכור במקרה של נשואים החוק מחייב את אישור בן/ בת הזוג ולפעמים אפילו לצורכי מס בלבד. במקרה זה כמובן חשוב להתייעץ עם עורך הדין שלכם כיצד לבצע את השינויים הדרושים בהסכם. מלבד הסכם ממון על דירה תוכלו גם כמובן להוסיף רכוש נוסף שצברתם כמו עסק שפתחתם, חסכונות פרטיים או פנסיה. הסכם הממון יכול גם היבטים נוספים, כמו – מי יקבל את בעל החיים המשותף שגידלתם? או מי יקבל את הרכב המשותף?

הסכם ממון על דירה בחו"ל

למושקעים בנכסים מעבר לים.  ניתן לעשות הסכם ממון על דירה בחו”ל, ההסכם ביניכם יכול לכלול כל סוג של רכוש, כולל דירות בחו”ל ואפילו רכבים ויאכטות. כאשר אתם מעוניינים לפעול נגד  על מנת שבן זוגכם לא יוכל למכור נכס משותף שרשום רק על שמו תצטרכו להגיש במדינה בה נמצא הנכס בקשה לבית המשפט עם תרגום לשפת היעד המקומית או לאנגלית של הסכם ממון על דירה.

פעמים רבות נגלה כי החלטות שביצענו משיקולי מס (כמו רישום נכס על שם בן הזוג) על מנת לשלם פחות מיסים בחו”ל או בארץ יהיו בעוכרינו כאשר אנו מנסים לממש הסכם ממון על דירה בחו”ל. שכן, אם הנכס נרשם על שם בן הזוג יהיה קשה יותר להוכיח כי הוא שלנו. הדרך לפתור זאת היא באמצעות רישום משותף של הדירה או באמצעות פתיחת חברה משותפת לניהול הנכס ויצירת הסכם ממון על דירה בו רשום כי במקרה ואתם נפרדים או מחליטים למכור את הנכס הכספים יתקבלו חזרה בהתאם לגובה ההשקעה ה הכספית המשותפת בנכס. לזכור שחוקי מדינת ישראל לא  חלים במדינת היעד שבה נמצא הנכס.

סעיפים חשובים בהסכם ממון לדירה

בהסכם ממון חשוב לכלול את הכתובות של הנכסים הנמצאים בבעלות, מספר חלקה ופרטי  הדירה רשומה בטאבו. כל החלקים הרשומים לצד הנכס לפרט ולרשום בהסכם. ציון הרצונות בהסכם למקרה והנכס יימכר במקרה של פרידה ויחולק  בשיעור כלשהו או להשאירו לאחד מבני המשפחה כגון ילדים בהתאמה לזכויות. קיימים עוד מגוון אפשרויות שנית לעשות/ לסכם  במקרה של פרידה כמובן בהתייעצות עם עו”ד.

סוף דבר

הסכם ממון על רכוש/ דירה מאפשר לקבוע כיצד יחולקו הנכסים בין בני זוג במקרה של פרידה. הסכם ממון מעניק את השקט הנפשי היחסי מול מצב שאין הסכם ממון מעבר לזה הסכם ממון הינו מערכת ציפיות והסכמות על ממון/רכוש בין בני זוג  גם למקרה שלא נפרדים לצורך מהלך חיים מוסכם ותקין בין בני הזוג. חשוב לערוך הסכם ממון אצל עו”ד מקצועי ומנוסה בתחומים  פיננסיים, רכושיים ועסקיים.

מחפשים ייעוץ משפטי להסכם ממון?

עו״ד אבי לוי הינו מומחה בדיני משפחה, בדגש על הסכמי ממון. משרדו ממוקם במודיעין והוא נותן שירותים במכבים, רעות והסביבה עם דגש על מקצועיות רבה ואווירה אישית, משפחתית ומחבקת.

״במהלך השנים ליוויתי משפחות רבות ועזרתי להן לעבור את הקשיים בהצלחה ולמצוא פתרונות, אשמח לעזור גם לך״.

 

פרטים ליצירת קשר

30 שנות ניסיון בדיני משפחה

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני בנושא הסכמי ממון בחינם, מעו״ד אבי לוי, השאירו פרטים מטה

דילוג לתוכן